Pendapat Kritis

RSS Feed

Apabila yoga diharamkan, ramai yang menjadi penyibuk

Apabila Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa yoga adalah haram, maka ramailah suara-suara sumbang yang hendak menjadi kaki penyibuk. Walaupun ini merupakan permasalahan dalaman umat Islam yang hendak diselesaikan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, namun mereka yang bukan Islam (baca: kafir) juga ingin turut serta untuk menganggu kewajiban yang diamanahkan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan untuk mendokong dan memertahankan akidah umat Islam daripada terhakis.

Kedudukan yoga di dalam Islam sudah jelas dari awal lagi:

Mufti Johor, Datuk Nooh Gadut, ketika mengkritik persoalan ini membabitkan umat Islam, berkata senaman yoga perlu diharamkan kerana bercanggah dengan akidah, syariat serta akhlak Islam dan wajib ditinggalkan individu yang sudah mengamalkannya.

“Keputusan mengharamkan senaman ini juga tidak perlu dipertikaikan lagi kerana ia bertujuan menjaga kesucian agama dan akidah umat Islam,” katanya.

Sambung lagi laporan berita:

Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) ada mengeluarkan fatwa mengenai yoga, dengan mengklasifikasikannya sebagai perkara bidaah yang menyesatkan.

“Yoga adalah antara perkara bidaah yang digolongkan ke dalam bidaah dhalalah. la mengandungi unsur agama Hindu.

Segala perkara yang mengandungi unsur syirik dan boleh merosakkan kepercayaan (iktikad) seperti yang menganjurkan kepada persemadian kepada yang bukan mengingati Allah adalah dilarang dan hukumnya haram.”

Keep to your side of the fence, you infidels, and leave the Muslims alone! Ini yang saya akan perkatakan kepada mereka yang ingin menjadi kaki penyibuk.

25 Nov

5 komen »

  1. Ya, i setuju. infidels, don’t be a penyibuk. leave islam matters to muslims. so are muslims, jangan sibuk with yoga, qikong, karate, dll.

    Komen ditulis oleh limseng — November 25, 2008 @ 10:14 pm

  2. dah haram tu terimalah, jangan banyak soal. macam-macam hal sekarang, asyik nak pertikai je.

    Komen ditulis oleh Marzuki — November 26, 2008 @ 2:03 am

  3. itu lah jadinya bila dah bagi muak kat dorang… bagi betis nak peha tuh… politik n power punya pasal sanggup gadai bangsa n agama….

    Komen ditulis oleh shaxx — November 26, 2008 @ 11:53 am

  4. mengecewakan bila suara Islam tidak bersatu……

    Komen ditulis oleh pendekar — November 27, 2008 @ 2:55 pm

  5. kenapa org islam nak buat yoga lagi??? tak cukup ke dengan solat? ke x bersolat…rasanya bersolat saja dah tenang dan boleh menyihatkan. itulah dia umat islam sekarang yang pandai cari jalan mudah.

    Komen ditulis oleh c3kgu — Disember 12, 2008 @ 2:13 am

Tinggalkan komen anda

Bedøvende kondomer er for alle mænd Kondomer med bedøvende creme er ikke kun for dig, der kommer meget tidligt i samlejet. Det er nemlig ikke din fejl, hvis du kommer hurtigere end din kvinde, for kvinder har af hormonelle årsager brug for at blive stimuleret i længere tid for at opnå orgasme. Prøv et Bedøvende kondom her.