Pendapat Kritis

RSS Feed

Gerakan Mansuhkan PPSMI

Jika anda benar-benar sayangkan Bahasa Melayu dan ingin mengangkat martabat bahasa yang dahulunya megah sebagai lingua franca di alam Nusantara lama sebelum penjajahan Barat mula bertapak di negara ini, sertailah gerakan untuk memansuhkan PPSMI yang akan mengadakan acara kemuncak sebulan lagi di Istana Negara pada 7 Mac 2009 untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Yang di-Pertuan Agung.

Sebagai seorang penulis blog yang menguasai Bahasa Inggeris dengan baik (malah lebih ampuh dan jitu daripada para pelajar yang terpaksa mengikuti sistem pembelajaran PPSMI), saya boleh menyatakan di sini bahawa hujah mendokong pengajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris akan membawa kepada penguasaan bahasa itu adalah karut dan tidak masuk akal sama sekali. Hanya ada satu cara untuk menguasai sesuatu bahasa (tidak kira sama ada ia adalah Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Jepun dan sebagainya) dan ia adalah melalui pembacaan dan penggunaan konsisten dalam penuturan. Tidak ada jalan mudah untuk menguasai Bahasa Inggeris kerana seperti bahasa-bahasa lain juga, Bahasa Inggeris memerlukan pemahaman dari segi tatabahasa, struktur ayat dan aplikasi-aplikasi lain. Ini semua tidak boleh dipelajari dalam sebuah kelas yang mengajar Sains atau Matematik di dalam Bahasa Inggeris!

29 Jan

21 komen »

  1. I do not see why we should protest. These arguments and reasonings were made by a man who doesn’t bother getting off his arse to earn a living the hard way. If you’re too idiotic to notice, teaching Science and Mathematics in English is the way forward. English is what many call the INTERNATIONAL LANGUAGE. This would result in a level international playing field for our children and grandchildren. The poor could potentially earn 10 times as much money as their parents, and whichever way you look at it, that’s good.

    [MENJ: And if you are too much of a pussy to not notice, I write and speak in a better standard of English than you do and guess what? I did not learn Mathematics and Science in English to improve my command of the language. You have too many grammatical mistakes in the above to tell me that PPSMI is justified.

    If Mandarin becomes the “international language” in the next 100 years, you will soon be telling us that Mathematics and Science should be taught in that language as well! That is a very lame argument.]

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 2, 2009 @ 11:52 am

  2. Where are my grammatical mistakes, you bloody idiot? And really, use your head. English is the way forward, not BM.

    [MENJ: I am not obliged to correct your grammar, so why don’t you ask your English teacher to do it for you. Ini adalah blog berbahasa Melayu dan bukannya blog Bahasa Inggeris. Gunakan otak anda. Jika anda tidak suka kepada Bahasa Melayu, anda boleh keluar dari Malaysia dan mengambil kerakyatan Amerika Syarikat atau United Kingdom di mana bahasa kebangsaan mereka adalah Bahasa Inggeris!]

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 2, 2009 @ 10:20 pm

  3. Of course you’re not obliged to do so, I know. But you decided to point out that I had made a few grammatical mistakes. If you’re the kind of person who blatantly accuses others of idiocy and mutiny without offering proof, how can the civilized world take you seriously? And since when did I “hate” Bahasa Melayu? For your information, I don’t “hate” any language.

    You have a good command of English because you read a lot, and I have to respect that. But not many youngsters would even bother picking up a book these days. At this rate, if Science and Mathematics is taught in Bahasa Melayu, the majority of students (even those who scored well) may not be fully prepared to face the outside world.

    [MENJ: Maka dengan sendirinya, anda telah mengakui bahawa penguasaan sesuatu bahasa itu hanya boleh berlaku dengan pembacaan dan penggunaan yang konsisten (ini telah saya sebut di dalam perenggan kedua) dan bukannya melaksanakan program dungu dan tidak masuk akal seperti PPSMI. Anda jelas membenci Bahasa Melayu kerana anda menyokong dasar PPSMI yang merosakkan bahasa kebangsaan.]

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 3, 2009 @ 6:59 am

  4. “penguasaan sesuatu bahasa itu hanya boleh berlaku dengan pembacaan dan penggunaan yang konsisten”

    Not many would bother picking up books these days. In a way, you’re a rare breed.

    [MENJ: Itu adalah kata-kata seorang yang pemalas.]

    “Anda jelas membenci Bahasa Melayu kerana anda menyokong dasar PPSMI yang merosakkan bahasa kebangsaan.”

    Would you care to clarify, how the use of one language would “damage” another?

    [MENJ: Gunakan otak anda untuk berfikir.]

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 3, 2009 @ 2:46 pm

  5. Sebagai pelajar, in my opinion… dasar PPSMI patut diteruskan. Bahasa inggeris sekarang adalah bahasa international. Jadi, kalau kita ingin melanjutkan pelajaran dengan lebih mendalam .. khususnya dalam Science dan Mathematic .. sudah semestinya kita akan rujuk kepada negara-negara luar iaitu kebanyakkannya menggunakan bahasa inggeris kerana mereka lebih maju dari segi ini. Kalau PPSMI dimansuhkan.. kita akan belajar science dan math dalam bahasa melayu.. dan ini akan mengelirukan pelajar-pelajar jika mereka melanjutkan pelajaran ke luar negara terutamanya dari segi terms.

    Aku tak cakap dasar PPSMI ni patut digunakan selama-lamanya, kita boleh menggunakan bahasa melayu dalam science dan math setelah kita mencapai satu tahap iaitu kita dapat bersaing, dan dikagumi oleh negara luar(terutamanya negara-negara barat) dalam bidang ini.

    Apa salahnya belajar dalam bahasa asing jika itu dapat memajukan negara kita?

    [MENJ: Hujah bodoh anda sudah dijawab di dalam risalah anti-PPSMI yang dipamerkan di atas dan juga apabila saya menjawab hujah yang sama daripada “AshamedMalaysian”. Mengapa hujah yang sama perlu diulangi berkali-kali sedangkan ia sudah dijawab? Hanya mereka yang tidak ada jati diri akan mengagungkan bahasa selain dari bahasa ibunda.]

    Komen ditulis oleh Clumsy — Mac 3, 2009 @ 6:15 pm

  6. MENJ, have you got any real response for me?

    “Hanya mereka yang tidak ada jati diri akan mengagungkan bahasa selain dari bahasa ibunda.”

    Well that’s your opinion isn’t it? Personally, until Malaysia becomes a major economic powerhouse like Germany, the United Kingdom and France, I’d stick to using English as my main medium of conversation. Of course, there is nothing wrong with using our own language while conducting business with foreign countrymen, but if you insist on using Bahasa Melayu when conversing with, say an American, they’d take their business elsewhere, then accuse you of Xenophobia. We wouldn’t want that, would we?

    [MENJ: Barangkali Jepun, Korea Selatan dan juga Negara Cina yang menggunakan bahasa ibunda masing-masing di dalam pembelajaran Matematik dan Sains juga menghidapi penyakit xenofobia seperti yang anda katakan tadi. Kenapa kita tidak mempelajari sahaja Bahasa Jepun, Bahasa Korea atau Bahasa Mandarin untuk matapelajaran Sains dan Matematik? Kenapa kita harus memilih Bahasa Inggeris jika itu alasan yang anda berikan? Negara-negara Timur ini juga merupakan kuasa-kuasa besar dalam dunia sains dan teknologi. Adakah Amerika Syarikat atau United Kingdom telah berhenti mengadakan perhubungan perdagangan dengan negara-negara ini disebabkan dasar pendidikan mereka?

    Anda tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk mendokong dasar PPSMI. Inilah hakikatnya. Hatta para pelajar Malaysia sendiri yang melanjutkan pelajaran ke Jerman atau Rusia perlu mengikuti kelas Bahasa Jerman atau Bahasa Rusia untuk menghadiri universiti-universiti di sana, apa gunanya dasar PPSMI pada ketika itu?]

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 3, 2009 @ 7:26 pm

  7. Oh!

    -Rakyat jelata tidak pernah meminta PPSMI
    Kenapa rakyat jelata tidak membantah PPSMI selama ini?

    -PPSMI hanya menguntungkan anak-anak yang ibubapanya bertutur bahasa
    Inggeris di rumah.
    Memang lah. Kalau ibubapa kepada anak-anak ini tidak tahu matematik, matematik merugikan?

    -PPSMI menguntungkan anak orang kaya-kaya di bandar.
    Adakah disebabkan “orang kaya-kaya di bandar” fasih bertutur bahasa inggeris? Itu disebabkan orang “kurang pendapatan” tidak dapat keuntungannya kerana mereka tidak fasih bahasa inggeris?

    – Ibubapa yang tidak bertutur bahasa inggeris tidak dapat menolong pelajaran
    anak-anak mereka di rumah.
    Mengarut. Betul-betul mengarut.

    -Anak-anak keluarga miskin dalam bandar dan di luar bandar menjadi mangsa PPSMI.
    Mangsa apa?

    -PPSMI dilaksanakan dengan cara paksaan walaupun ditentang oleh majoriti rakyat.
    Adakah anda betul-betul pasti “majoriti rakyat”? Saya lihat majoritinya menyokong PPSMI.

    -Guru-guru tidak pernah bersetuju dengan PPSMI
    Huh! TIDAK PERNAH BERSETUJU?! Ini satu penipuan. Kebanyakkan guru.. dan di sekolah saya saja .. 39/40 bersetuju dasar PPSMI.

    -PPSMI terus dilaksanakan walaupun hasil kajian oleh bijak pandai di universiti mendapati dasar itu gagal.
    “Hasil Kajian”. Dan, apakah yang dimaksudkan dengan gagal?

    -Setiap tahun markah lulus peperiksaan diturunkan demi mengaburi mata rakyat.
    Seperti yang saya maklum, cikgu matematik tambahan saya memberitahu bahawa markah lulus itu merujuk kepada graf dalam SPM.

    -Kaum Cina pun menentang PPSMI.
    Memang lah. Ade orang setuju dan ade yang tak setuju.Tetapi majoritinya kearah PPSMI.

    -PPSMI menhina bahasa Melayu.
    Janganlah kita mengapi-apikannya.Matematik dan sains adalah universal. PPSMI dilaksanakan supaya pelajar senang untuk menerima ilmu dipesadar dunia.

    -PPSMI membunuh masa depan Bahasa Melayu.
    Sebenarnya kita sendiri yang membunuh masa depan bahasa melayu. Jangan menunding jari. Cuba fikirkannya sendiri.

    -PPSMI gagal mengkayakan negara-negara di benua India dan Afrika yang meminjam bahasa Ingeris.
    Jangan samakan negara orang dengan negara kita. Negara kita lebih stabil daripada negara-negara tersebut.

    -Semua negara maju di dunia menggunakan bahasa masing-masing.
    Adakah negara kita ini cukup maju untuk bersaing ?Barang dan peralatan negara kita seperti ketenteraan pun kebanyakkannya diimport negara luar. Kenapa?

    -Semua negara yang meminjam bahasa penjajah semuanya gagal menjadi negara maju dan kaya raya.
    Sila rujuk kepada sejarah silam.

    -Di mana-mana negara pun bahasa penjajah gagal memandaikan rakyatnya yang miskin.
    Ianya tidak kena-mengena dengan keberadaan seseorang. Dan secara fakta, apabila kita membelajari sesuatu bahasa yang asing .. kita dapat menambah ilmu yang ada di negara asing tersebut.

    [MENJ: Jawapan-jawapan anda merupakan reaksi secara emosional dan tidak secara ilmiah. Tidak ada masa untuk mengulas.]

    Dont judge a book from its cover. Adakah anda mempunyai jati diri secara total? Adakah anda menyokong dan sering melihat filem-filem dan lagu tanah air? Adakah anda benci filem inggeris dan lagu-lagu inggeris? Adakah anda mengamal bahasa melayu secara total?

    Saya meminta maaf jika saya menguris hati anda atau tersilap cakap. Saya cuma ingin negara kita ini maju.

    [MENJ: I am very sure that my command of English is way above your own standard, so don’t test me. Ya, saya katakan anda tidak mempunyai nilai jati diri kerana seseorang itu secara fitrah akan mendokong bahasa ibunda dan memperkasakannya. Tidak seperti mereka yang berfikiran seperti penjajah yang mahu merosakkan bahasa ibunda sendiri semata-mata kerana mahu mengikuti telunjuk Barat. Saya adalah living proof bahawa seseorang itu boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan baik tanpa mengikuti dasar PPSMI.

    Mengenai komen anda tentang lagu dan filem tempatan, saya boleh katakan di sini bahawa you are missing the plot. Saya tidak pernah menyatakan bahawa kita harus memboikot atau langsung tidak perlu mempelajari Bahasa Inggeris. Sekali lagi, gunakan otak untuk berfikir dan bukannya melalui lubang dubur. Menjadi maju mengikut acuan Barat bukanlah penyelesaiannya, kita ada bukti dalam bentuk model Jepun dan Korea Selatan yang menggunakan bahasa ibunda masing-masing dan memperkasakannya.]

    Komen ditulis oleh Clumsy — Mac 3, 2009 @ 7:54 pm

  8. “Barangkali Jepun, Korea Selatan dan juga Negara Cina yang menggunakan bahasa ibunda masing-masing di dalam pembelajaran Matematik dan Sains juga menghidapi penyakit xenofobia seperti yang anda katakan tadi.”

    You compare Malaysia to those countries. What is Malaysia compared to South Korea and Japan? Technologically, nothing. Financially, nothing. Politically, we’re all idiots.

    [MENJ: Itu hanyalah satu alasan baru yang anda timbulkan sebagai reaksi kepada hujah saya. Apakah sebelum ini Korea Selatan dan Jepun telah sedia “maju” sebelum perlaksanaan dasar pendidikan mereka?]

    “Kenapa kita tidak belajar sahaja Bahasa Jepun, Bahasa Korea atau Bahasa Mandarin untuk matapelajaran Sains dan Matematik?”

    Here’s the reason, we already teach English in schools.

    [MENJ: Adakah para pelajar Malaysia akan dihantar ke Amerika Syarikat atau United Kingdom sahaja? Ramai para pelajar Malaysia telah dan akan dihantar ke Perancis, Jerman, Rusia dan Ukraine. Apa gunanya dasar PPSMI pada waktu itu?]

    “Adakah Amerika Syarikat atau United Kingdom telah berhenti mengadakan perhubungan perdagangan dengan negara-negara ini disebabkan dasar pendidikan mereka?”

    No. Because they are real economic powerhouses. It is somewhat necessary for the US and the UK to trade with them. Without Japan, where would they get their technological inspiration from? Without South Korea, how would they stop the “communist threat”? Without China, how in the world would they get cheap goods?

    [MENJ: Jadi pada anda, sekiranya Jepun dan Korea Selatan melaksanakan dasar pendidikan mereka dengan memperkasakan bahasa ibunda masing-masing, ia dibolehkan tetapi sekiranya Malaysia mahu memperkasakan Bahasa Melayu dengan menghapuskan dasar PPSMI, ia adalah suatu masalah besar kepada kita kerana kita lemah? Sungguh rendah nilai prinsip anda rupanya!]

    Now I’m not, in any way, trying to bring down Malaysia. I’m just seeing things from a realistic point of view.

    [MENJ: Dari mula lagi anda sudah mengakui bahawa anda “malu besar” menjadi seorang rakyat Malaysia (merujuk kepada nama samaran yang anda sendiri pakai). Modus operandi anda sudah jelas, anda merendahkan martabat negara dan anda memandang hina kepada Bahasa Melayu di mana statusnya sebagai bahasa kebangsaan adalah termaktub di dalam Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan. Sikap anda ini tidak ada kena mengena dengan “pandangan realistik” yang kononnya anda perjuangkan. Ia adalah konsisten dengan mentaliti rendah diri dan kesanggupan untuk menjadi pak turut kepada segala kemahuan Barat dengan menggadaikan nilai jati diri negara.]

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 3, 2009 @ 8:10 pm

  9. “Sikap anda ini tidak ada kena mengena dengan “pandangan realistik” yang kononnya anda perjuangkan.”

    Here’s realism. Try heading to Boston or New York or any other major business destination. Ask their people if they have ever heard of Malaysia. You’ll be hard-pressed to get a yes.

    [MENJ: Saya tidak faham apakah maksud hujah anda. Ini tidak ada kena-mengena langsung dengan dasar PPSMI yang anda pertahankan. Seperti kata pepatah Melayu, “masuk kandang kambing, mengembek, masuk kandang kerbau, menguak”. Apakah masalahnya untuk menggunakan Bahasa Inggeris pada waktu itu? Kita bukannya sebegitu bodoh seperti anda dan isunya di sini bukanlah untuk melarang sesiapa pun untuk mempelajari Bahasa Inggeris!]

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 3, 2009 @ 8:22 pm

  10. To clarify myself, let’s just say Malaysia is not a major-enough country to insist on using Bahasa Melayu for subjects as universal as Science and Mathematics.

    If I may be a bit more liberal, here’s a suggestion: Since a considerable number (admittedly not the majority) of students are comfortable with the usage of English in Science and Mathematics, it should not be totally abolished. Instead, have two Science and Mathematics classes going on at the same time. One using English as the medium, one using Bahasa Melayu.

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 3, 2009 @ 8:49 pm

  11. [MENJ: Jawapan-jawapan anda merupakan reaksi secara emosional dan tidak secara ilmiah. Tidak ada masa untuk mengulas.]

    Saya atau anda? Saya tahu anda seorang yang penyokong kuat PR. Kalau PR menyokong PPSMI adakah anda akan berbahas tentang ini?

    [MENJ: Apa kena mengenanya sokongan saya kepada Pakatan Rakyat dengan isu dasar PPSMI? Ini adalah isu BAHASA, saya ulangi, isu BAHASA. Jangan kerana anda benci kepada Pakatan Rakyat, maka anda sanggup melihat bahasa dihina dan direndahkan martabatnya. Saya tidak takut mengkritik pimpinan Pakatan dan seorang Ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat sendiri telah dikritik oleh saya kerana niatnya untuk merendahkan martabat bahasa.]

    [MENJ: I am very sure that my command of English is way above your own standard, so don’t test me. Ya, saya katakan anda tidak mempunyai nilai jati diri kerana seseorang itu secara fitrah akan mendokong bahasa ibunda dan memperkasakannya. Tidak seperti mereka yang berfikiran seperti penjajah yang mahu merosakkan bahasa ibunda sendiri semata-mata kerana mahu mengikuti telunjuk Barat. Saya adalah living proof bahawa seseorang itu boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan baik tanpa mengikuti dasar PPSMI.]

    Saya tahu la bahasa inggeris saya MEMANG lemah kalau nak dibandingkan dengan anda dan saya tidak pernah mencabar anda untuk berdebat dengan saya dalam bahasa inggeris.

    [MENJ: Sudah tahu bahawa penguasaan Bahasa Inggeris anda adalah lemah, tetapi masih mahu mencabar saya, seolah-olah penguasaan Bahasa Inggeris andalah yang lebih hebat dan saya dikutuk oleh anda kerana saya meletakkan Bahasa Melayu di tingkat yang lebih tinggi dari Bahasa Inggeris yang anda sanjung-sanjungkan itu.]

    “Ya, saya katakan anda tidak mempunyai nilai jati diri kerana seseorang itu secara fitrah akan mendokong bahasa ibunda dan memperkasakannya”

    Seseorang itu juga perlu tahu asal usulnya iaitu sejarah.Bagaimana kita ingin memperkasakan JIKA KITA TIDAK MEMPUNYAI CUKUP ILMU untuk memperkasakannya!

    [MENJ: Kenapa tidak pelajari sahaja Bahasa Arab kerana pada suatu waktu dahulu ia merupakan “bahasa ilmu” mengikut hujah anda? Kenapa tidak sahaja mempelajari Bahasa Latin kerana ia juga merupakan “bahasa ilmu” juga pada waktu yang lampau. Seratus tahun dari sekarang, adakah anda akan menyuruh para pelajar mempelajari Bahasa Mandarin pula apabila ia muncul sebagai “bahasa ilmu”?]

    “Tidak seperti mereka yang berfikiran seperti penjajah yang mahu merosakkan bahasa ibunda sendiri semata-mata kerana mahu mengikuti telunjuk Barat”

    Ini tidak kena mengena dengan Barat Utara Timur Selatan. Ini mengenai tentang ILMU. Dan bahasa PERTAMA DI DUNIA (Ligua Fransa) sekarang adalah Bahasa Inggeris. Sudah semestinya buku-buku ILMU kebanyakkannya dalam bahasa Inggeris.

    [MENJ: Jika itu hujah anda, ia adalah sangat lemah. Kenapa tidak mahu memperkasakan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu? Ini berkaitan dengan pengintegrasian ilmu. Ia bukanlah sesuatu yang mustahil untuk dilakukan.]

    “Saya adalah living proof bahawa seseorang itu boleh menguasai Bahasa Inggeris dengan baik tanpa mengikuti dasar PPSMI”

    MEMANGLAH. Tapi ini akan mengambil masa yang panjang.

    [MENJ: Memang akan mengambil masa yang panjang dan tidak ada jalan mudah untuk menguasai mana-mana bahasa. Hanya seorang yang pemalas akan mencari jalan pintas untuk menguasai sesuatu bahasa dan menggadaikan maruah bahasa ibundanya sendiri.]

    “Mengenai komen anda tentang lagu dan filem tempatan, saya boleh katakan di sini bahawa you are missing the plot. Saya tidak pernah menyatakan bahawa kita harus memboikot atau langsung tidak perlu mempelajari Bahasa Inggeris. Sekali lagi, gunakan otak untuk berfikir dan bukannya melalui lubang dubur. Menjadi maju mengikut acuan Barat bukanlah penyelesaiannya, kita ada bukti dalam bentuk model Jepun dan Korea Selatan yang menggunakan bahasa ibunda masing-masing dan memperkasakannya”

    Boleh ke kita berfikir menggunakan “lubang dubur”? Jangan ikut telunjuk barat yang suka menggunakan kata-kata kesat. Itu bukan CARA ORANG MELAYU.

    [MENJ: Siapa kata saya adalah orang Melayu? Saya mempertahankan bahasa, bukannya kaum.]

    I am missing the plot? Anda kata kita harus memperkasakan Bahasa Melayu. Dengan menyokong filem dan lagu .. itu dapat memperkasakkannya.

    [MENJ: Tidak ada kaitan dengan isu dasar PPSMI.]

    “Menjadi maju mengikut acuan Barat bukanlah penyelesaiannya”. Sekali lagi saya jelaskan .. bahawa ini tidak kena mengena dengan Barat. Yang penting ILMU. ILMU itu universal. ILMU memajukan negara.

    [MENJ: Ilmu boleh dituntut dalam mana-mana bahasa pun, termasuklah Bahasa Melayu. Tidak ada alasan untuk mempelajari Bahasa Inggeris semata-mata kerana hendak mendapatkan ilmu. Kenapa ia harus menjadi Bahasa Inggeris, kenapa tidak Bahasa Jepun, Bahasa Jerman atau Bahasa Korea sahaja?]

    Kalau boleh saya bertanya .. apakah kelulusan dan perkerjaan anda sekarang?

    [MENJ: Ad hominem and strawman argument, my job description has nothing whatsoever to do with the issue. Hence your pathetic attempt at an insult is not going to be answered.]

    Komen ditulis oleh Clumsy — Mac 3, 2009 @ 9:15 pm

  12. salams bro menj,

    terlalu panas rupanya disini..

    aku berpendapat,

    yang mahu menghadiri perhimpunan tersebut, berhimpunlah dengan aman dan nyatakan sokongan terhadap pembantahan isu berkenaan dengan cara yang rasional.

    yang mahu menyokong boleh juga menggunakan perhimpunan tapi aku cadang di lain hari lah.penyokong dasar PPSMI ada sebab tersendiri mengapa mereka rasa ia perlu diteruskan.

    namun begitu, pendapat dan pegangan saudara menj dilaman ini harus kita hormati atas dasar

    1. ini adalah blog beliau.kita harus hormat pendapat tuan rumah.beliau bebas mengutarakan pendapatnya.
    2.menj juga adalah pejuang yang memperjuangkan kehormatan bangsanya.

    aku bukan dikalangan yang membantah PPSMI tetapi aku juga harus memikirkan apa yang menj cuba sampaikan dari segi kesan jangka panjang (menurut hemat beliau).

    persidangan meja bulat harus dilaksanankan oleh kedua-dua belah pihak :p

    Komen ditulis oleh twenty-six — Mac 3, 2009 @ 9:24 pm

  13. twenty-six here has a good point. In the spirit of a good debate, I’ll take back anything insulting that I have posted here.

    Komen ditulis oleh AshamedMalaysian — Mac 3, 2009 @ 9:35 pm

  14. Hey all… see… I use LG phone. Where is it made? From a country which majority of the people dun know how to speak english. (I’ve been there many times).

    Hey pal! See… I use Sony HiFi at my home. Where is it made? From a country which majority or TOTALLY not speak in english. (I study there).

    Hey pal… See.. I drove a 5 series! Where is it made? From a country which majority not speak in english or almost all! ( I have a trip to Berlin once)

    Hey pal.. See… I ate Delifrance bread while typing this comment. Where is the bread came from? From a non-english speaking country ( hehehe.. my honeymoon memories)

    You said english is ‘The way forward’?? Holy crap! It’s not the language who makes the country going forward but the CITIZEN itself.

    Komen ditulis oleh Din — Mac 13, 2009 @ 3:55 pm

  15. There is another extra. Maaf ye tuan tanah sebab menyibuk plak saya kat sini.

    I dream to have a Lamborghini (even just a dream). But where is Lambo came from. From a country we almost not understand their english (english mereka hancur berderai)

    Most of today’s product came from China. But what china is? It’s a country which almost 80% not speak in english + speaking english ‘upside down’.

    Firman Allah : ” Tidak akan berubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubah nasib mereka sendiri”

    Fikir-fikirlah….

    Komen ditulis oleh Din — Mac 13, 2009 @ 4:07 pm

  16. Saya seorang pelajar tingkatan empat yang sendiri menjalani PPSMI.

    pendapat saya ialah GMP @ kerajaan @ sesiapa saja yang berkenaan patut jalankan survey dalam kalangan pelajar sendiri. tolong tanya pendapat tuan punya badan sendiri,kami yang menjalani PPSMI, bukan kalian? tak usah membabi buta menentukan dasar untuk kami.

    “Alah bisa tegal biasa”. kami pelajar dah selesa dengan PPSMI. biar pun susah,biar pun lembab. tak ke lagi menyusahkan kalau dasar tiba2 diubah sekarang?

    gmp patut memikirkan kepentingan, kebajikan pelajar.bukan bertindak menurut ego masing2 saja.

    [MENJ: And despite all your rhetoric, I doubt that your command of the language will ever reach my standard when I was in Form 4, kid.]

    Komen ditulis oleh ezral sya — Mac 14, 2009 @ 1:22 pm

  17. huh!

    tadi aku bace blog anwar ibrahim (just for fun gituh)
    die ckp pasal ade bantahan tak nak teruskan program bahasa Inggeris dalam subjek Sains dan Math….

    Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Ingeris (PPSMI)

    aku dah macam, “asal lak korang nak bantah ni?”

    aku rase (AKU RASE LA) mcm patut diteruskan…
    bagus lah dak2 skola blaja Sc and Math dlm BI…
    coz ble dah masuk U pon kene blaja dlm BI gaks…
    so baik start dari skola lagi….kan??kan??

    memang la kesian kat dak2 yg tak tere BI, tapi abeh tu bile lagi nak jadikan dia tere BI kalo bukan skrg, i mean mase die kecik lagi?? ke ko nak die terhegeh2 jadi tere bile die da masuk U?? otak waktu tuh dah tak se-fresh mase kecik2 dulu la….aiyo…

    memang la nak martabatkan Bahasa Melayu (Bahasa Malaysia sekarang ni) dlm hati dak2 skola but dlm subjek lain kan dorg blaja dlm BM??
    dalam subjek sejarah, agama, PJK (rindu plaks dgn subjek nih) etc…..banyak lagi dowh….

    bukannye kerajaan nak meng-ENGLISH-kan sume subjek tuh kan?
    2 subjek JER KAN?? KAN??

    dah2….aku bebel2 ni pon bukan orang2 penting kat negara ni bace blog aku….
    tapi aku PUAS HATI dah luahkan kat sini…
    hahahahah…

    [MENJ: Sometimes I wonder how this country could produce imbeciles like you who not only cannot construct proper sentences in Bahasa Melayu, but are also stupid in English as well!]

    Komen ditulis oleh Akmar Anuar — Mac 15, 2009 @ 6:49 pm

  18. kebanyakkan nya mengarut..
    cina menyokong PPMSI la…

    kecoh

    apa salahnya jadi maju sket.
    aku tak faham kenapa kebanyakkan orang yang berhimpun adalah orag tua2 yang buta huruf dan bukannya pelajar >,>

    agenda politik niee

    [MENJ: Oh gee, I wonder how you could have missed the fact that it was STUDENTS (baca: mahasiswa) who made up most of the crowd. Oh yeah, I know why…because you were not there like I was!]

    Komen ditulis oleh Khairul — Mac 15, 2009 @ 6:53 pm

  19. saja singgah di sini… =p
    saya adalah seorang mahasiswa tahun 3 di sebuah universiti tempatan dan belajar dalam bidang kejuruteraan.

    saya minta perbanyakkan rujukan dalam BAHASA MELAYU dalam bidang kejuruteraan. saya tak pandai nak belajar dalam bahasa inggeris nih. maklum la zaman saya mana la wujud PPSMI ni. jadi minda saya pun suuuuusaaaahh sangat nak faham pembelajaran dalam bidang kejuruteraan DALAM BAHASA INGGERIS.

    saya juga berharap RUJUKAN DI INTERNET MENGENAI TEKNOLOGI TERKINI KEJURUTERAAN juga akan di alih bahasa kepada BAHASA MELAYU. sebabnya banyak buku2 yang ada dalam perpustakaan semua tak di kemas-kini. semua bincangkan tentang perkara asas DALAM BAHASA INGGERIS.

    saya juga berharap agar pensyarah2 di IPT dapat mengajar DALAM BAHASA MELAYU dan MEREKA JUGA HARUS BERBANGSA MELAYU. ini adalah kerana kebanyakkan pensyarah pakar dalam sesuatu subjek kejuruteraan yang saya belajar adalah BANGSA ASING DAN TAK BOLEH BERBAHASA MELAYU. saya juga mengalami masalah nak dapat keputusan yang bagus sebab saya banyak bergantung kepada kawan2 untuk alih bahasa tentang pelajaran pada hari itu.

    sekian saja permintaan saya. saya insan yang tak suka nak susahkan diri belajar benda yang susah. tapi dah keluarga yang suruh saya belajar dalam bidang ni. nak buat camna?

    Komen ditulis oleh saya insan yang lemah — Mac 15, 2009 @ 7:19 pm

  20. I’m commenting because i saw how you responded to ezral sya.

    I don’t know, in a way the way you replied to her shows how boastful you are. She said that she’s comfortable with having PPSMI, that’s her oppinion. And i believe, that she made no mention about how good her command of English is.

    And as you’ve pointed out, her English might not be as good as yours, when you were in your form 4. But don’t you think that that will give you even more justification as for why PPSMI should not be abolished. Her proficiency might not be good, and that’s why she needs PPSMI. Along with many other students, who find it quite difficult to master the language depending merely on one (or two) English-based subjects. Just a thought though.

    [MENJ: Yes, I am indeed very boastful and arrogant with my superior command of British English (that is a fact) and I am not afraid to rub it into the faces of pro-PPSMI people like you. And actually, no, it does not give any justification to PPSMI at all. Why? Because I exist. I learnt English without the need for PPSMI and I know others who mastered English without PPSMI. I was not in the Arts stream either, I was in the SCIENCE stream and the medium was Bahasa Melayu. Has my English been affected because of this? English is really not a difficult language to master either, since most of the grammar rules are very similar to Bahasa Melayu.

    Oh yeah, please note also the sarcasm in the first sentence before you start to use that against me.]

    Komen ditulis oleh HR — Mac 15, 2009 @ 7:51 pm

  21. You wasn’t affected doesn’t mean other’s won’t be affected. You have been insulting instead of answering any of the questions given. They are asking in a polite way and you reply in the form of insult.

    [MENJ: LOL, “you wasn’t (sic) affected…”? Is that even English? If you can’t even construct a proper sentence in English with the right tenses, you are way below par when it comes to comparing your standard of English with mine. Pi blah buang la, kata orang Utara. Nak cakap BI konon, tapi tatabahasa hancur berderai. Bwahahaha……. ]

    Komen ditulis oleh Mahathir — April 17, 2012 @ 6:17 pm

Tinggalkan komen anda

Bedøvende kondomer er for alle mænd Kondomer med bedøvende creme er ikke kun for dig, der kommer meget tidligt i samlejet. Det er nemlig ikke din fejl, hvis du kommer hurtigere end din kvinde, for kvinder har af hormonelle årsager brug for at blive stimuleret i længere tid for at opnå orgasme. Prøv et Bedøvende kondom her.